Πήραν μέρος στο μπλόκο του Άνω Βόλου με 32 εκτελεσμένους και στην ανακάλυψη και παράδοση στην SD, 17 εβραίων. Ο κύριος σκοπός τους και όχι το πρόσχημα ήταν το πλιάτσικο και η τρομοκρατία που επιτύχαιναν μέσα από την απειλή της «ρετσινιάς» του φιλοαντάρτη. Έτσι οι ΕΑΣΑΔιτες είχαν βάλει στο μάτι και την περιουσία της οικογένειας Τοπάλη.
Με την δικαιολογία ότι έστελναν προμήθειες στους αντάρτες του Πηλίου, που μπορεί να ήταν αλήθεια, μέσω της Φιλιτσας, τις συνέλαβαν και τις οδήγησαν στη Γκεστάπο όπου υπέστησαν φοβερά βασανιστήρια.
Τέλος στις 7 Ιούλιου τις κρέμασαν στη μεγάλη μουριά της πλατείας των Κάτω Λεχωνιών προς παραδειγματισμό. Αμέσως μετά μπήκαν στο Τοπαλεικο και το ρήμαξαν.
Αμύθητη περιουσία σε χρυσό, πίνακες και συγγράμματα μεγάλης άξιας έγιναν το έπαθλο των προδοτών. Το έγκλημα αποσιωπήθηκε από τους υπευθύνους ενώ οι ανεύθυνοι φοβήθηκαν τους πρώτους . Οι μεταπολεμικές περίφημες δίκες των δοσίλογων τους αθώωσαν με την δικαιολογία ότι δεν έκαναν κακό σε Έλληνες αλλά σε αριστερούς. Οι δε μάρτυρες υπεράσπισης ήταν από την «καλή κοινωνία» του Βόλου – πιθανόν αποδεκτές του πλιάτσικου -.Οι Κατωλεχωνιάτες «ξέχασαν» τις Τοπάλαινες από τις οποίες είχαν ευεργετηθεί. Στη μνήμη τους είχαν μια θηλιά και έτσι όσοι τα έζησαν δεν τα μετέφεραν στους νεώτερους. Πολύ αργότερα οι θηλιές χαλάρωσαν λόγω διαχρονικής ντροπής .
Η δημοσιογράφος Νίτσα Κολοβού ανέδειξε το θέμα και ο γνώστης των γεγονότων σαν παιδί Γιάννης Μαντίδης έγραψε το βιβλίο «Σοφία Τοπάλη, θηλιά στη μνήμη».
Την ίδια εποχή έρχονται από την Βραζιλία οι εγγονές του Van Shelle, αδελφού της Λουκίας, Heltago Maria παιδίατρος και η αδελφή της Julia βοτανολόγος οι οποίες ψάχνουν και ρωτούν για την τύχη των συγγενών τους.
Αφού ξετύλιξαν το κουβάρι έστησαν ένα λιτό μνημείο στο μέρος του μαρτυρίου στην πλατεία με τη μουριά και ενταφίασαν τα λείψανα και των τριών μαζί. Έτσι οι ηρωίδες μπορεί να μην δικαιωθήκαν αλλά με ιδιωτική πρωτοβουλία έμεινε επιτέλους ζωντανή η μνήμη τους, παράδειγμα και μάθημα στις νεώτερες γενιές.